HOSPITAL DE LA SANTA CREU I SANT PAU

Fotos: l'AviLluís












Dimecres 13 Febrer 2008


HOSPITAL DE LA SANTA CREU I SANT PAU
Sant Antoni Maria Claret, 167

La visita ha estat molt didàctica. La monitora ens ha fet observar quantitat de meravellosos detalls en la construcció, desconeguts per la majoria dels presents. Destaquen entre ells, el grup escultòric de Pau Gargallo en la façana pricipal, que representa les tres virtuts teologals: la Fe, l'Esperença i la Caritat, els treballs de forja d'en Josep Perpinyà, els vitralls d'en Rigal-Granell i Cia., els mosaics d'en Labarta i Maragliano, artesans tots ells que amb el seu saber i imaginació van singularitzar el recinte.
En l'any 1902, gràcies a la important aportació econòmica del banquer barceloní senor Pau Gil, es va iniciar per part de l'arquitecte Lluís Domènec i Montaner (1850-1923) - un dels grans noms del modernisme catalá -, la construcció de 12 dels 48 pavellons modernistes projectats, es va disposar de forma oblicua a la prevista en principi, per aprofitar al màxim les hores de sol, quatre en la part esquerra i quatre en la part dreta (contruïts per Domènec i Montaner) separant les dones dels homes. Els cuatre pavellons restants els va construir el seu fill Pere Domènec i Roure (1881-1962) partint d'un pressupost molt ajustat, d'aquí la diferència constructiva. Per mitjà d'un passadís subterrani central amb bifurcacions dirigides a cada pavelló, aquests queden comunicats sense la necessitat de sortir a l'exterior. Visita molt interessant de la que hem gaudit de l'activitat modernista i creadora de Domènec i Montaner.

La visita ha sido muy didáctica. La monitora nos ha hecho observar la cantidad de maravillosos detalles en la construcción, desconocidos por la mayoría de los presentes. Destacan entre ellos el grupo escultórico de Pau Gargallo en la fachada principal, que representa las tres virtudes teologales: la Fe, la Esperanza y la Caridad, los trabajos de forja de Josep Perpinyà, los vitrales de Rigal- Granell y Cía., los mosaicos de Labarta y Maragliano, artesanos todos ellos que con su saber e imaginación singularizaron el recinto.
En el año 1902 gracias a la importante aportación económica del banquero barcelones señor Pau Gil, se inició por parte del arquitecto Lluís Domènec i Montaner (1850-1923) - uno de los grandes nombres del modernismo catalán - , la construcción de 12 de los 48 pabellones modernistas proyectados. Se dispusieron de forma oblicua a la prevista en principio, para aprovechar al máximo las horas de sol, cuatro en la parte izquierda y cuatro en la parte derecha (construidos por Domènec i Montaner) separando las mujeres de los hombres. Los cuatro pabellones restantes fueron construidos por su hijo Pere Domènec i Roure (1881-1962) partiendo de un presupuesto muy ajustado, de aquí la diferencia constructiva. Por medio de un pasillo subterráneo central con bifurcaciones dirigidas a cada pabellón, estos quedan comunicados sin necesidad de salir al exterior. Visita muy interesante de la que hemos disfrutado de la actividad modernista y creadora de Domènec y Montaner.

The visit has been very educational. The monitors have made us look at the amount of wonderful details in construction, unknown to the majority of those present. Among them the sculptural group of Pau Gargallo in the main facade, which represents the three theological virtues: faith, hope and Charity, the work of forging Josep Perpinyà, the stained glass windows of Rigal-Granell y Cia., Mosaics Labarta, and Maragliano, artisans all know that with your imagination and singling the compound.
In the year 1902 thanks to the important economic contribution of banker barcelones Mr Pau Gil, was initiated by the architect Lluis Domènec i Montaner (1850-1923) - one of the great names of Art Nouveau - the construction of 12 of the 48 Projected modernist pavilions. It was arranged so oblique to the tentatively scheduled to maximize the hours of sunshine, four on the left side and four on the right side (built by Domènec i Montaner) separating women from men. The four remaining pavilions were built by his son Domènec i Pere Roure (1881-1962) starting from a very tight budget, hence the difference constructively. Through an underground passage central bifurcations aimed at every flag, these are communicated without leave abroad. Visit very interesting that we have enjoyed the creative activity of modernist and Domènec and Montaner.

Preu: 2,50 €
Visitants-29 persones



























































No hay comentarios: